Projectdatabase thema's Archives: Imago en Instroom

Tegemoetkoming in kosten T-rijbewijs stagiair

Voor leerlingen die een stage volgen of een leerwerkplek hebben bij een werkgever in de Dierhouderij, kan het T-rijbewijs noodzakelijk zijn. De kosten voor het halen van dit rijbewijs kunnen een belemmering zijn om een stage of opleiding gericht in de sector Dierhouderij te volgen. Met een bijdrage in de kosten voor het behalen van het rijbewijs, wordt deze belemmering voor een gedeelte weggenomen en blijft de instroom van leerlingen in BOL-opleidingen zoveel mogelijk op peil.

Imagocampagne Groeien door Groen voor de hoveniersector

In november 2020 is de imagocampagne Groeien door Groen gestart. Het doel van de campagne is om het imago van de hoveniers en de sector te verbeteren. En om de instroom vanuit het MBO en HBO te bevorderen. Door het stijgende aantal vacatures in de sector is het belangrijk om te voorzien in voldoende en goed opgeleide medewerkers.

Platform Groeien door Groen
Centraal in de imagocampagne staat het platform groeiendoorgroen.nl Op deze website staan verschillende beroepenfilms, een vacaturebank en achtergrondartikelen. De website wordt aangejaagd door content op sociale kanalen zoals Instagram en Facebook. Het doel hiervan is het bereiken van groenprofessionals, consumenten, werkgevers en het onderwijsveld. Op de website verbinden we de consument en de hovenier (groenprofessional). Daarmee laten we zien hoe mooi het werken in het groen is en hoe we kunnen genieten van leven in het groen.

Fonds Colland Arbeidsmarkt
De imagocampagne is een initiatief van sociale partners en wordt mede mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt. Dit is het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. Het fonds draagt bij aan thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, imago & instroom en veiligheid & gezondheid. Vanuit Colland Arbeidsmarkt wordt een veelheid aan projecten en activiteiten gefinancierd gericht op het stimuleren van een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt in de agrarische en groene sectoren.

Agro Werkt Onbeperkt in beweging

In 2015 zijn VNO/NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland vanuit de Banenafspraak gestart met het initiatief ‘Op naar de 100.000 banen’ om meer banen toegankelijker te maken voor mensen met een arbeidsbeperking. Vanuit LTO wordt dit ingevuld via Agro Werkt Onbeperkt. Ondernemers in de land- en tuinbouw worden geïnformeerd en geïnspireerd, door goede en eerlijke voorbeelden van collega-ondernemers, om aan de slag te gaan met deze doelgroep. Daarnaast wordt ingespeeld op vraagstukken van ondernemers over dit onderwerp.

Werkgeverslijn land- en tuinbouw

Werkgeverslijn land- en tuinbouw staat voor het bevorderen van goed werkgeverschap door middel van het gericht verschaffen van informatie, voorlichting en ondersteuning over cao’s, arbeidsvoorwaarden en goed personeelsbeleid. Dit wordt gedaan via een centraal punt, de Werkgeverslijn land- en tuinbouw.

Werken in de dierhouderij

‘Werken in de dierhouderij’ geeft inzicht geven in de ontwikkelingen in deze sector. Het legt verbindingen met partijen om daarmee (potentiële) leerlingen, werknemers en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te stimuleren in de sector actief te worden c.q. te blijven.

Het doel is:

  • bevorderen van kennis en interactie over arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden
  • stimuleren van ontwikkelingen op het gebied van personeelsbeleid en medezeggenschap
  • het bevorderen van bewustzijn van de werknemer over het belang van duurzame inzetbaarheid

PlantKracht

PlantKracht is een campagne om meer planten de (biologie)les in te krijgen: Bouw je les met planten!. Het programma bestaat uit een lessenserie over plantenteelt en veredeling, aangevuld met practica, gastlessen en bedrijfsbezoeken. Voor biologiedocenten wordt twee keer per jaar een masterclass georganiseerd op relevante thema’s, zoals CrisprCas en zouttolerantie. De lessenserie is ontwikkeld voor de middelbare school (bovenbouw havo/vwo en mbo3). Met dit lesprogramma kunnen docenten meer en goede aandacht besteden aan planten en wordt de bedrijfstak op een goede manier in beeld gebracht.

Doel van het project is om de veelzijdigheid en het belang van de sector te laten zien, om in de toekomst goed geschoold personeel aan te trekken.

Glastuinbouw als tussenjaar

In dit project doen jongeren in hun tussenjaar werkend en lerend ervaring op en ontdekken wat hun interesses zijn, waar hun talenten liggen én waar ze verder in willen. De glastuinbouw biedt hen voor de duur van een jaar de praktijkomgeving aan waarin ze werken én leren en hun eigen ontwikkeling centraal staat. Doel van het project is om te komen tot een op schaalbaar concept dat bedrijven kan helpen bij het aantrekken van jonge gemotiveerde medewerkers.

Directeur voor één dag

Dit project biedt studenten de mogelijkheid om één dag mee te lopen met een directeur van een van Nederlands meest vooraanstaande producenten/leveranciers in de Food en Flower Industry. Studenten krijgen tevens een bedrijfsvraagstuk voorgelegd, waar zij hun onbevangen advies over mogen geven. Zij spelen hiermee een belangrijke rol en kunnen bijdragen aan het toekomstige beleid van de onderneming. Het doel van dit project is bevorderen van de instroom, door positieve pr te genereren voor de sector, met name onder hoogopgeleiden.

Carrière-event en Collegetour

Studenten inspireren voor een toekomst in de glastuinbouw. Dat is het doel van de CollegeTour Kom in de K(l)as, georganiseerd door VNO-NCW Westland-Delfland en Glastuinbouw Nederland. Tijdens de CollegeTour wordt laten zien hoe interessant en inspirerend een toekomst is de glastuinbouw is en dat een carrière in de sector veel uitdaging biedt. Tijdens de interactieve sessies kun ondernemers hun bedrijf vertegenwoordigen en een grote groep studenten ontmoeten en motiveren voor bijvoorbeeld een interessante stageplaats of baan.

Vlog uit de kas

In ‘Vlog uit de Kas’ nemen scholieren je wekelijks een dagje mee tijdens hun werkzaamheden in de kas. Dit is van productiewerk tot marketing en van HRM tot kwaliteitsbeoordelingen. Jongeren motiveren en inspireren andere scholieren dat een bijbaan in de glastuinbouw leuk is en dat er veel carrièremogelijkheden zijn. Het doel is om de instroom van jongeren in de glastuinbouw te bevorderen.